fbpx

Tamlansin myyntipäällikkö Risto Hyyppä jää eläkkeelle

Viime viikolla nautimme Tamlansilla eläkekahvit pitkäaikaisen myyntipäällikkömme Risto Hyypän eläkkeelle siirtymisen kunniaksi. Riston pitkään uraan autoalalla ja korirakennuksessa mahtuu tarina, jos toinenkin.

Risto vieraili Tampereella kahvitteluiden merkeissä.

Mistä kaikki alkoi

Riston sanoin uravalinta ei ollut mikään yllätys.

– Ala kyllä valitsi minut jo pienenä poikana olin innokas ja kiinnostunut kaikista, joissa oli jokin moottori.

-Varsinaiselle työuralle lähdin vuonna 1976 jo ammattikoulun aikaan. Ura alkoi perinteisesti bensamyyjänä ja siitä sitten rasvaripojaksi. Sen myötä kiinnostus kasvoi entisestään autojen korjaamiseen ja sitten tie johti asentajaksi Mercedeksen piirimyyjän palvelukseen. Risto muistelee.

Asentajan tehtävistä seuraava hyppy oli siirtyä vaihtoautokunnostuksen esimieheksi ja samalla työasuna olleet haalarit vaihtuivat toppapuseroon ja kauluspaitaan. Tehtävänkuva piti sisällään autokaupan reklamaatioiden hoitoa ja tarkkaa vaihtoautojen kunnostuskustannusten laskentaa. Risto sai myös toteuttaa Suomen ensimmäisen Vaihtotähden kunnostuksen ja sen valmistuttua hän piti projektista esitelmän satapäiselle Mercedesmyyjien joukolle Jyväskylän Laajavuoressa vuonna 1987.

Yrittäjäksi

Ennen vuosikymmenen vaihtumista Risto keräsi myös kokemusta autokaupasta laadukkaiden tuotteiden parissa varsin menestyksekkäästi. Tämän seurauksena miehen nimi oli tullut esiin myös korirakennusalalla.

-1980 -luvun loppuvuosina Autoverhoomo Lehti oli katsonut että minussa olisi ainesta yhtiökumppaniksi ja houkutteli minua yrittäjäksi mukaan. Harkinnan jälkeen loppuvuodesta 1989 tein päätöksen lähteä mukaan yrittäjäksi.

Yrittäjän arki alkoi alkuvuodesta 1990, jolloin Korpilahdelle alettiin raivaamaan tonttia ensimmäistä tuotantohallia varten. Aluksi uusi arki sujuikin kuin itsestään, kunnes 90-luvun lama toi mukanaan talouden taantuman.

-Vuonna 1992 jouduin tekemään ensimmäiset lomautukset, mikä oli jo sinällään kova paikka. Sitä kesti onneksi vain puolisen vuotta ja sain kutsua tekijät takaisin töihin, ja yrittäjyys alkoi tuntua jälleen siltä, mitä sen oli kuvitellutkin olevan. Kertaa Risto taantuman aikaa.

PROSTYLE

1990 -luvun puolivälissä uusia haasteita tuli arjen keskelle. Eteen tuli tehtäväksi valita jatkaako korirakennusta, vai lähteäkö muihin töihin. Korirakennusalan onneksi kävi niin, että silloisten yhtiökumppaneiden kanssa asia ratkaistiin siten, että Risto jatkoi korirakentajana ja neuvotteluiden jälkeen omisti koko yrityksen itse.

-Siitä kääntyikin ihan uusi sivu yrittäjän arjessa, kun olinkin yksin se, joka tekee kaikki päätökset ja vastaa myös niiden seurauksista. Kaikesta huolimatta, minulla oli visio, jota kohti lähdin määrätietoisesti etenemään. Ensimmäinen laajennus tehtaaseen tehtiin vuonna 1996 ja kaikki tuntui menevän niin kuin pitääkin. Töitä oli kohtuullisesti ja tilat sen hetkiseen toimintaan hyvät.

Rohkeita ratkaisuja lähdettiin miettimään tuotevalikoiman laajentamiseksi.

-Ei mennyt kauaa, kun rupesimme tekemään entistä haasteellisempia korimuutoksia ja aloitimme jatkamaan auton koreja. Muistan ikuisesti kun ensimmäinen Mercedes-Benz Sprinter katkaistiin takapäästään ja mietittiin työntekijöiden kanssa yhdessä mitäs tehdään seuraavaksi. Suunnittelun ja tekemisen kautta oivalsimme miten se toteutetaan ja miltä sen pitää näyttää ollakseen Prostyle. Siinä mielestäni onnistuimme hyvin. Mittarina voidaan pitää kyseisen kokoluokan rekisteröintitilastoja, joita hallitsimme seuraavan kymmenen vuotta. Risto muistelee hymyillen.

Tamlans Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Ojala pitämässä puhetta Risto Hyypälle.

20 vuotta Tamlansilla

Riston liki 50 vuotta kokonaisuutena kestänyt työura autoalalla jatkui 2000 -luvun alussa kun Prostyle Erikoisajoneuvot sulautettiin Tamlansiin yrityskaupan myötä. Ennen virallista eläkkeen aloitusta ennättää Risto saavuttamaan vielä 20-vuotisen taipaleen Tamlansin palveluksessa tulevan maaliskuun alussa.

-2000-luvulle tultaessa olimmekin herättäneet kilpailijoissa kiinnostusta osaamisemme ansiosta. Tamlans oli halukas neuvottelemaan yrityskaupasta ja neuvotteluiden johdosta lopullinen kauppa tehtiin maaliskuussa 2003. Prostyle Erikoisajoneuvot sulautettiin osaksi Tamlansia, mutta jatkoimme kahdella eri tuotemerkillä aina vuoteen 2016 saakka. Tuolloin tulimme siihen tulokseen, että tuotanto keskitetään yhteen toimipaikkaan ja markkinointinimeksi bussituotteisiin valikoitui silloin Tamlans.

Tässä kohtaa Risto jäi etätyöläiseksi tekemään myyntipäällikön töitä kotoa käsin ja on jatkanut tässä roolissa aina näihin päiviin saakka.

-Lopulta tuli ajatus, kun tuo ikäkin tulee siihen pisteeseen, että olisi mahdollista jäädä nauttimaan eläkepäivistä ja tekemään jotain, mitä sattuu milloinkin huvittamaan. Kertaa Risto monivaiheisen muistelun päätteeksi.

Tamlansin hallituksen puheenjohtaja Kari Ojala kiittää Ristoa pitkään jatkuneesta yhteistyöstä.

-Ristosta on muodostunut korialalla jo käsite Suomessa ja hänet tuntevat vähintään nimeltä nekin, jotka eivät ole henkilökohtaisesti asioineet Riston kanssa. Ristoa parhaiten kuvaa ehkä yrittäjähenkisyys ja järjestelmällisyys. Muistan Riston joskus takavuosina todenneenkin, että ellei hän olisi päätynyt autoalalle, olisi hän todennäköisesti kapiaisena armeijassa. Haluan kiittää Ristoa lähes neljännesvuosisadan kestäneestä yhteistyöstä ja niistä kahdestakymmenestä vuodesta, jotka olemme olleet työkavereita ja osin myös yhtiökumppaneita. Ojala kertaa.

Haikein mielin päästämme Riston nauttimaan hyvin ansaituista eläkevuosista, samalla toivoen yhteydenpidon jatkuvan aina silloin tällöin. Kahvipannu on takuulla kuumana, kun kunniavieraan retki suuntautuu Tampereelle!

Lopuksi Risto haluaa omalta osaltaan kiittää, sekä muistaa kaikkia yhteistyökumppaneita uransa varrelta. Esittäen kiitoksensa myös monipäiselle joukolle työkavereita, joita matkan varrelle on mahtunut useita satoja. Osasta heistä on tullut myös elinikäisiä ystäviä, joten vaikka työura päättyykin, tulee varmasti heidän kanssaan juttu jatkumaan senkin jälkeen, kun työpuhelin huhtikuun lopussa jää työpöydälle.

Haluatko lisätietoja?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.