Tamlans toimitti Satakunnan Sairaanhoitopiirille Poriin Mercedes-Benz Sprinterin alustalle varustellun liikkuvan tehohoidon yksikön.
Poriin varustellussa ajoneuvossa on ainoana Suomessa mahdollisuus kuljettaa myös erittäin painavia potilaita. Yksikkö on valmistettu ambulanssistandardin vaativimpaan C-luokkaan. Hoitomoduli on asennettu Mercedes-Benz Sprinterin alustamallin päälle ja modulin sisätilat mahdollistavat useammankin hoitohenkilökunnan jäsenen yhtäaikaisen työskentelyn turvallisesti.
Auton rakenteissa ja varustelussa on otettu huomioon erityisen vaativien potilaiden tarpeet ja kyky turvata heidän hoitonsa kaikissa tilanteissa. Yksi tällainen ryhmä ovat hyvin painavat kuljetettavat. Potilastilan paarit toimivat sähköllä, ja niiden kantokyky on 318 kiloa. Paareissa on taitettavat levikkeet ja päädyssä integroitu hoitolaiteteline.
”Erittäin tukevia asiakkaita meillä on ollut aina, mutta viime aikoina yhä enemmän. Heillekin on voitava taata turvalliset kuljetukset”, kenttäjohtaja Mika Lähteenmäki Satakunnan Sairaanhoitopiiristä toteaa Satakunnan Kansassa (19.10.) ja Aamulehdessä (24.10.2021) julkaistussa artikkelissa.
Lue toimittaja Kari Pitkäsen koko artikkeli tästä linkistä (vaatii kirjautumisen)
Ennakointi suunnitteluvaiheessa ollut avainasemassa
Autoa suunnitellaan käytettäväksi myös esimerkiksi keskoslasten ja infektiopotilaiden kuljetuksissa. Infektioriski potilaskuljetusten aikana huomioitiin jo ennen korona-aikaa. Uusi ärhäkkä virus on entisestään korostanut erittäin hygieenisen ajoneuvon tarvetta.
”Auton lattiat on tehty sillä ajatuksella, että ne voi pestä vedellä. Potilastilan ilma on täysin hepa-suodatettu. Näin saadaan bakteeri- ja virusvapaa hoitotila, jossa pienimmätkin haitalliset partikkelit on suodatettu”, Tamlansin tuotantopäällikkö Mikael Kortesluoma kuvailee ajoneuvon ominaisuuksia samassa artikkelissa.